Секрети успішної конкуренції з агрохолдингами для дрібних фермерів

2 463

Дрібному фермеру, який вирішив вирощувати овочі, треба правильно визначити своє місце на ринку, аби успішно воювати з великими агрохолдингами. Саме лише запровадження систем сертифікації, вихід на зовнішні ринки й зниження собівартості не допоможе. Таку думку висловив на VI Національній конференції “Мільйон із гектара” Вадим Дудка, директор ТОВ «Агроаналіз».

Особливо це добре можна простежити на прикладі собівартості. Не може бути у маленького господарства собівартість продукції нижчою, ніж у великого, сказав експерт. Існує безліч причин, через які вирощування овочів і фруктів на великих площах обійдеться значно дешевше.

Окрім того, велика компанія агріорі має переваги під час закупки матеріально-технічних ресурсів (МТР) – вона завжди купує їх дешевше. Однак, існує думка, що скооперувавшись, дрібні виробники можуть купувати МТР дешевше. Певною мірою такий підхід виправданий, підкреслив Вадим Дудка.

“Починаючи з 2000 року ми намагалися кооперуватися в Каховці Херсонської області. Іноді це давало нам преференції, – поділився власним досвідом директор ТОВ «Агроаналіз». – Однак, іноді, як кажуть, шкурка вичинки не варта. Бо завжди виникають питання, як правильно оформляти спільні покупки юридично, як вчинити, якщо хтось вчасно не розрахувався за спільні покупки. У цілому я не проти кооперування, але проти, аби надто переоцінювали її значення”.

Вадим Дудка також підкреслив, що велике господарство має доступ до дешевих кредитних ресурсів. А відповідно воно матиме більш високотехнологічну сучасну техніку.

“Наприклад, спробуйте придбати морквовбиральний комбайн на свої 10 га площі, й ви побачите, що автоматизований збір урожаю обійдеться дорожче, ніж ручна, – сказав Вадим Дудка. – Велике ж господарство в цій ситуації завжди виграє. Бо вони можуть собі дозволити вирішити проблему за рахунок запровадження високоефективних систем автоматизації”.

Цей сектор розвивається дуже швидко за рахунок великої кількості пропозицій стосовно автоматизації, наприклад, систем поливання, контролю полів тощо. Ці системи вимагають великих грошей. Як приклад, Вадим Дудка навів ситуацію з низьким  цінами на моркву на українському ринку цього сезону.

Однак, за словами аграрія, ступені проблеми для різних господарств, що вирощують моркву, різна. Бо великий агрохолдинг, що має на складах майже 7 тис.т моркви, щоденно відвантажує по дві фури на день, а “фермер, у якого 70 т, не може продати й двох мішків на тиждень. Бо не цікавий мережам своїми обсягами”.

Чи варто в такому разі дрібним аграріям здавати позиції? Зовсім ні, переконує експерт. Необхідно лише правильно визначити своє місце на цьому ринку. Не варто боротися з великими виробниками на їхній території, каже Вадим Дудка. У них є недоліки, які нездоланно властиві усім великим агроходингам.

І першим недоліком є неповороткість. “Тобто мова про те, що великі господарства не можуть швидко змінювати асортимент виробництва. Наприклад, якщо погіршиться кон’юнктура ринку овочів “борщового набору”, то вони не зможуть швидко перелаштуватися на вирощування перцю, баклажан або петрушки”, – підкреслив спікер конференції.

Бо у вирощування овочів “борщового набору” раніше були вкладені великі інвестиції. Другий недолік – консервативність і повільна зміна технології виробництва. Невелике ж господарство, де часто власник є і директором, і головним агрономом, може перебудовуватися досить швидко.

Також агрохолдинги погано адаптовані до роботи з культурами, де не обійтися без ручної праці, вважає Вадим Дудка.

 

SEEDS.org.ua  за інформацією East Fruit.

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!
2 Comments
  1. Ярослав пише

    Цікаво знати “фермерів”, які на фото до статті?

  2. Ярослав пише

    Цікаво знати “фермерів”, що фото до статті?

Відповісти Ярослав
Відмінити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!