Експерти розповіли що потрібно вирощувати, аби заробити під час економічної кризи

0 536

Дев’яте березня 2020 року може увійти до історії, як дата початку одного з найбільш масштабних економічних криз в історії. Хоча ситуацію, теоретично, ще можна врятувати, кажуть фахівці.

Аналітики EastFruit проаналізували наслідки різних сценаріїв розвитку подій на ринку з точки зору їх впливу на ринок: виробників, переробників, оптову і роздрібну торгівлю, а також з точки зору впливу на споживачів.

“Україна є більш вразливою до світових економічних криз, ніж більшість інших країн Європи, через сировинну орієнтацію економіки і дуже слабкий і нестабільний внутрішній ринок”, – пише в своєму особистому Telegram-блозі Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО).

“У багатьох в пам’яті ще свіжі сміливі заяви Прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко, яка в другій половині вересня 2008 року запевняла всіх в тому, що глобальна фінансова криза не торкнеться України взагалі, після чого українська валюта протягом декількох днів девальвувала на 40%, а ВВП впав більш ніж на третину. Чи стала Україна сильніша до 2020 року з точки зору міцності економіки? Особливих причин так вважати немає”, – вважає Андрій Ярмак.

Як же вплине потенційна криза на плодоовочевий бізнес?

Чи будуть ті, хто виграє в цій ситуації?

Перш за все питання в тому, наскільки уряд і президент країни зможуть впоратися з потенційною панікою на валютному ринку. Якщо вдасться уникнути обвалу гривні і перевести цей процес у порівняно плавну девальвацію, то подібний сценарій може бути позитивним для плодоовочевого бізнесу, та й агросектору в цілому. Адже український товар буде поступово ставати більш конкурентним за ціною на світовому ринку. При цьому імпортна продукція стане навпаки, менш конкурентною, що знизить імпорт і створить додаткові переваги для місцевих фермерів.

Однак не варто забувати і про те, що практично всі елементи технологій Україна імпортує. Тому затрати на виробництво, швидше за все виростуть, що вже є негативним фактором. І тут критичним стане питання стійкості фінансової системи країни, яка сильно зміцнилася з 2014 року. Якщо вдасться уникнути її краху, то в цілому ситуація може бути навіть сприятливою для садівників і городників.

Чи зростуть ціни? Тут все залежить від категорії продукції. Якщо йдеться про ті товари, де Україна сильно залежить від експорту, то ціни, швидше за все, істотно не зростуть, а може бути навіть і знизяться саме тому, що світовий попит на продукцію може впасти.

“Рівень світового попиту на яблуко, наприклад, сильно залежить від рівня цін на нафту, тому що майже всі найбільші імпортери – це країни, доходи яких залежать від експорту нафти і газу.

Якщо ціни на нафту падають, вони просто купують менше яблука. Якщо в 2020 році Україна знову отримає хороший урожай яблука, ціни на нього вже восени можуть виявитися навіть нижче, ніж в сезоні 2018/19 років”, – пояснює Андрій Ярмак.

Аналогічні проблеми експерт прогнозує і для експортерів горіхів і свіжих ягід – найважливіших позицій нашого експорту. Однак тут уже причини будуть в тому, що і та й інша категорія продуктів не відносяться до критичних для споживачів, тому попит на них може сильно впасти на тлі зниження доходів населення по всьому світу. І в Україні, до речі, теж. Адже ціни на лохину багато в чому підтримувалися в останні роки зростанням споживання всередині країни. Ситуація по замороженим ягодам може бути трохи кращою, тому що це порівняно недорогий продукт.

Картопля і традиційні овочі швидше виграють, ніж програють, тому що імпорт стане дорожче, а внутрішній попит може навіть зрости, якщо доходи споживачів впадуть. Однак, якщо девальвація рубля в Росії буде відбуватися швидше, ніж девальвація гривні, то російський картопля може і далі поставлятися на український ринок, причому ще більш агресивно.

Виробники тепличних овочів можуть також отримати певні переваги на тлі подорожчання імпорту при зниженні вартості енергоносіїв. Питання лише в тому, чи знизяться тарифи для них всередині країни.

Споживачі овочів і фруктів в Україні отримають більший розрив між цінами на вітчизняний продукт і імпортною продукцією. Тому, не виключено, що споживання цитрусових, бананів та іншої екзотики, яке в останні роки активно зростало, почне знову знижуватися, а споживання вітчизняної продукції, навпаки, виросте.

Звичайно існують і більш негативні сценарії розвитку і більш оптимістичні. Хочеться сподіватися на краще, але краще бути підготовленим до гіршого.

 

SEEDS.org.ua  за інформацією EastFruit

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!