Про заробіток на спаржі, співпрацю з HoReCa, конкуренцію і кооперацію – Петро Григор’єв, директор компанії «Агроексперт Трейд»

0 150

Спаржа є однією з культур, яка з року в рік збільшує свою присутність в раціоні українців. При цьому компаній, які займаються вирощуванням цього нішевого продукту в Україні, поки що небагато.

Тим часом сьогодні ринок української спаржі переживає підйом і надає можливості побудови ефективного бізнесу для аграріїв. Про економічний ефект, інвестиції у вирощування, про просування продукції і вигоді від кооперації виробників спаржі EastFruit поговорив з директором компанії «Агроексперт Трейд» Петром Григор’євим. Його компанія ось вже третій рік вирощує нетрадиційний овоч на полях Херсонщини, будучи одним з лідерів по виробництву спаржі в Україні.

В Україні досить сприятливі умови для вирощування спаржі в відкритому грунті. Аспарагус (спаржа) – культура морозостійка і багаторічна, росте та плодоносить 10-12 років. Починаючи з другого року вирощування, можна збирати урожай.

 

«HoReCa стала відправною точкою в моєму бізнесі»

 

– Чи могли б Ви розповісти, чому вирішили зосередитися на нишевій культурі – спаржі?

 

– Ми зайнялися спаржею, тому що спочатку мали невеликий масив землі в Херсонській області, де вирощували олійні та злакові культури. Я був людиною далекою від сільського господарства і раніше займався рекламним бізнесом. Агроном, який там працював, озвучував мені цифри по вирощуванню зернових та олійних культур. Вони мене не вражали. І я зрозумів, що ці культури – для більш масштабних площ. Саме тоді я задався питанням: що можна вирощувати прибутково саме на невеликій площі? Я усвідомлював, що можливо, це буде більш маржинальна культура і більш витратна при її посадці або посіві.

Ми вивчали питання садівництва, але з цим якось у нас не склалося. Крім цього, на партнерській основі я працював над фермерським проектом. У ньому незначною мірою було присутнє садівництво, вирощування кіз, курчат. Коли ми це все почали реалізовувати, то зрозуміли, що продукції у нас значно більше, ніж ми можемо реалізувати за наявними у нас каналами збуту. І тоді я почав потроху вивчати сегмент HoReCa.

До того моменту у мене був невеликий досвід роботи з ресторанами і тому, як мінімум, я знав, що, почавши з невеликого обсягу, я зрозумію структуру цього ринку, його принципи роботи і буду знати, що мій товар не пропаде – я його продам. Тобто HoReCa стала відправною точкою в моєму бізнесі.

Спочатку ми планували займатися виключно виробництвом, а не продажем коренів. При цьому, побачивши наше ставлення до бізнесу, наші голландські партнери запропонували почати продавати коріння в Україні. Спочатку ми відмовилися від цієї ідеї, вирішивши все-таки зосередити сили на виробництві. Але після того, як до нас за консультаціями по технологіям вирощування почало звертатися все більше людей, ми вирішили що їм все одно ця консультація буде потрібно, а у нас – найкраща експертиза в цьому питанні. У поточному році ми привеземо в Україну близько 700 тис коренів. Це говорить про те, що наш ринок розвивається дуже динамічно.

«У міру зростання попиту, буде розвиватися смак у людей і ці ресторани будуть рости разом з нами»

 

– В аграрному середовищі існує стереотип, що фермерам в сегменті HoReCa працювати досить важко ...

 

– Це дійсно так. Коли у тебе є велика база замовлень, і один ресторан, умовно кажучи, потребує 150 кг продукції, а другий лише 10, то, відмовивши другому, ми розуміємо, що ми не розвиваємо свій продукт. Ми не сприяємо тим самим розвитку його споживання. І тому в нашому випадку ми, можливо, десь жертвували рентабельністю свого бізнесу, поставляючи ці умовні 5-10 кг продукції, розуміючи, проте, що в міру зростання попиту, буде розвиватися смак у людей, і ці ресторани будуть рости разом з нами.

«У поточному році ми привеземо в Україну близько 700 тис коренів. В Україні ще стільки не поставляв ніхто»

 

– А як Ви оцінюєте обсяг ринку спаржі?

 

– На мою думку, цього ринку на сьогоднішній день в Україні немає. Він тільки формується. Виробництво, яке сьогодні є в Україні, не може забезпечити попит. І тому сьогодні всі виробники продовжують рости, як я вже говорив, досить динамічно.

В цілому, для того, щоб оцінити ринок, необхідно відштовхнутися від якогось показника. Поки ринок зростає, ми не маємо можливості це зробити. Візьмемо умовні 100 га спаржі. З них промислово вирощують 60-80 га. Решта 20 га буде належати фермерським господарствам, які вирощують спаржу на площах 3-5 соток. Якщо ми порівняємо з Голландією або Європою – там площі близько 15 тис га в кожній країні.

В Україні створюється кооператив виробників спаржі

 

– В такому разі, як Ви вважаєте, чи є доцільною сьогодні кооперація виробників?

 

– Транспортні витрати на доставку на велику відстань можуть «з’їсти» велику частину прибутку виробника, тому потрібно кооперуватися.

Дивлячись на карту, де розміщені виробництва, я розумію, що логістично нам не дуже вигідно везти продукцію з півдня в центр України. Те ж саме із західним регіоном – маючи запит від однієї з мереж у Львові на поставку 1,5 тонни спаржі в тиждень. Коли ми побачили, що є люди, які хочуть вирощувати спаржу в багатьох регіонах, то ми вирішили створити кооператив. Завдяки цьому ми зможемо формувати товарні партії в різних частинах країни, які необхідні ритейлу. Адже, коли у нас є невеликий виробник, який вирощує продукцію на площі, умовно, 1 га, то ми розуміємо, що він не зможе поодинці формувати великі товарні партії. Об’єднання в кооператив дає нам можливість формування таких обсягів і прийняти рішення щодо того, куди їх відправляти в подальшому.

На сьогоднішній день в наш кооператив хочуть увійти вже 4 компанії. Загальний обсяг наших площ складе близько 45 га.

«Ми конкуренти один одному, але при цьому ми разом розвиваємо цей ринок»

 

– Як Ви просуваєте свою продукцію?

 

– Сьогодні ми на етапі створення власної торгової марки, запустити яку, я думаю, нам вдасться вже в квітні поточного року зі стартом сезону аспарагуса. Що стосується просування самого продукту, то в минулому році, спільно з ринком «Столичний» ми проводили дводенний фестиваль спаржі. У поточному році ми хочемо зробити його вже в більшому форматі, об’єднавши цим заходом всіх українських виробників. Ми розуміємо, звичайно ж, що ми конкуренти один одному, але при цьому ми разом розвиваємо цей ринок.

 

– За рахунок яких чинників ще сьогодні відбувається розвиток ринку української спаржі?

 

– Культура споживання спаржі виявилася близька нашому споживачеві. Багато її спробували в Європі. До слова, європейськими лідерами по споживанню спаржі є німці. Багатьом людям цей продукт дуже подобається. У ньому мінімум калорій і він досить ситний – 100 г спаржі містять всього 20 ккал. Спаржа також вважається хорошим антиоксидантом, що виводить токсини з організму. Загалом, продукт припав до смаку українському споживачеві. Зниження ціни на нього буде відбуватися в міру насичення ринку, як це сьогодні відбувається з лохиною.

– Яким є ціновий діапазон на спаржу в сезон?

 

– Якщо говорити про сезонність, то в Європі існує початок сезону, середній сезон і кінець сезону. В Україні такої сезонності поки немає. Пікова ціна досягається на початку і в кінці сезону. У середній сезон вона мінімальна.

 

– Коли цей сезон, якщо ми говоримо про Європу?

 

– Середній сезон у них припадає на середину – кінець травня. Початок сезону виходу на ринок для деяких компаній в Голландії починається в лютому. Це тепличний продукт, виробництво якого дуже дороге. Продукція відкритого ґрунту виходить на ринок в середині квітня.

 

-Який ціновий діапазон кілограма врожаю спаржі в Україні і в Європі і ціна розсади?

 

– Якщо говорити про роздробі, то ціновий діапазон – 150-220 грн за 1 кг. У Європі ціна становить 6-8 євро.

 

– Які складнощі у виробників для виходу в рітейл? Які вимоги до фермерів для роботи з мережами?

 

– На сьогоднішній день складності складаються у формуванні товарних партій, виготовленні упаковки і відстрочення платежів за поставлену продукцію.

 

«Основний наш конкурент – це Перу і ряд інших країн Латинської Америки»

 

– Хто є конкурентом українських виробників?

 

– До нас не доїжджає європейська спаржа, оскільки її споживачі знаходяться в ЄС. Основний наш конкурент – це Перу і ряд інших країн Латинської Америки, які постачають продукцію цілий рік при практично однаковій ціні. Але якщо порівнювати якість продукції, то наша буде більш соковитою, що говорить про її перевагу в свіжості.

– Ви сказали про динамічний ринок розвитку спаржі в Україні на сьогоднішній день. Які в зв’язку з цим виникають виклики для виробників?

 

– Виклики виникнуть тоді, коли обсяг виробництва перевищить обсяг споживання. Проте, до цього потрібно бути готовими вже сьогодні. Тому за два роки ми вже починаємо відпрацьовувати технологію заморозки і інші технології. Тобто ми повинні бути готові до того, щоб продавати продукт в іншому вигляді в момент, коли ринок буде перенасичений. До цього потрібно буде готувати і нашого споживача.

 

– З якою площею посіву спаржі можна почати реально заробляти гроші?

 

– Тут багато що залежить від побудови моделі бізнесу. Важливо розуміти, що посадивши 1 га – період збору врожаю становить умовно 100 днів. І якщо ми беремо врожайність 5 т / га, то, розділивши 5000 кг спаржі на 100 днів, ми одержуємо 50 кг продукції в день. І тут потрібно розуміти: чи задовольняє вас обсяг грошей, отриманих з цих 50 кг. І якщо це велике господарство, то для збору врожаю треба залучати людей і, з огляду на подальшу оплату їх праці, ми отримаємо невелику суму. Вирощування спаржі на площі менше 1 га взагалі, на мою думку, не має економічного ефекту.

А які вкладення в 1 га для вирощування спаржі?

 

– Від $ 8 тис. Якщо говорити про окупність таких інвестицій, то розрахунковим періодом рослин європейці вважають близько 10 років. Такий розрахунок ґрунтується на тому, що, наприклад, оренда 1 га землі в Голландії коштує близько 1 тис євро. Піковий сезон спаржі по врожайності триває у рослин 3-6 років, після чого йде на спад. І в останні роки життя рослин в Європі не вигідно збирати урожай. В Україні цей період буде довше 10 років, з огляду на те, що ціна оренди землі буде значно нижче, а ціна на спаржу в принципі однакова. Тому і економічно вигідно вирощувати даний продукт у наших виробників вийде довше.

 

Катерина Звєрєва, EastFruit

 

 

SEEDS

 

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram та YouTube. Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано