Риба – це здоровий продукт, споживати який модно і корисно – Тимур Алієв, FOZZY GROUP

0 119

Споживання риби в Україні зростає, але темпи все ще нижчі за загальноєвропейські норми. Одним з обмежуючих факторів фахівці вважають не тільки платоспроможність споживачів, які не готові платити більше за якісний, корисний продукт в зручній упаковці, але і слабкий розвиток культури споживання риби.

Про «неоране поле» в роботі зі споживачами, превалювання замороженої продукції над охолодженої, і про перші кроки, що вживаються в Україні для формування культури споживання європейського зразка розповідає Тимур Алієв, менеджер проекту імпорту риби та морепродуктів компанії FOZZY GROUP.

– Тимур, наскільки сьогодні риба популярна у покупців на українському ринку і, зокрема, у покупців FOZZY GROUP?

– Якщо говорити про споживання тваринних білків українцями, то бачимо певне протиборство: курятина українського виробництва vs риба. Курятина виграє в ціні. Але споживачі розуміють, що риба і морепродукти – це більш здоровий білок, тому вони з року в рік стають все популярнішими в Україні, але, на жаль, все змінюється не такими темпами, як хотілося б. Це вказує на величезні можливості в роботі з покупцями, яким необхідно ширше роз’яснювати корисні властивості риби.

– Ви згадали такий термін як «роз’яснення». Що він повинен включати в себе і на що повинен бути націлений?

– Перш за все, споживач повинен розуміти, що риба – це здоровий продукт, споживати який модно і корисно. Наприклад, 100 гр такою доступною риби як минтай містить 20 гр білка – це можна порівняти з таким поширеним м’ясом як яловичина. До того ж, це універсальний продукт, який підходить для будь-якого типу приготування, має ніжну текстуру і м’який смак. Крім того, минтай насичений корисними для організму людини Омега-3 і поєднується з найрізноманітнішими соусами і приправами. До того ж, тушки минтаю реалізуються на сьогодні в діапазоні 100-150 грн / кг – це дешевше, ніж популярні серед українців свинина і яловичина і незрівнянно корисніше для організму. Чи багато людей, серед середньостатистичних споживачів знають ці факти?

– Напевно ні. Але інформації про якісні характеристики і правильне споживання риби на українському ринку не так вже й багато…

– Так, і це виступає обмежуючим фактором розвитку рибного ринку України. Втім, перші кроки для виправлення ситуації вже зроблені. Так, в грудні минулого року в Україні стартувала освітня платформа Easyfish.club.

Проект, що реалізується за підтримки Асоціації імпортерів риби і морепродуктів України, покликаний допомогти споживачеві в правильному виборі морепродуктів в магазині, зберіганні і розморожуванні. Крім того, амбасадори платформи – провідні шеф-кухарі українських ресторанів, діляться секретами приготування риби як смачного, корисного і модного продукту.

Платформа також допомагає орієнтуватися в світі морської риби і закликає збільшити споживання цього корисного білка, а також дає новий погляд споживачеві на доступні види риби, наприклад, горбушу або минтай. І, мабуть, головне, полягає в тому, що платформа Easyfish.club формує у споживача основні базові навички споживання риби і морепродуктів – як не дивно, але це те, чого не вистачає сьогодні в Україні, на відміну від європейських країн.

– Дуже часто можна почути думку фахівців ринку про те, що через глобальне потепління обсяги вилову риби в світовому океані знижуються, а попит на продукцію зростає? Як це впливає на розвиток ринку?

– Саме так. Глобальне потепління веде до зниження обсягів вилову, так званої, дикої риби. Сьогодні частка дикої риби і продукції, вирощеної за допомогою технологій аквакультури на світовому ринку приблизно однакова, але тенденцію зростання має саме риба, вирощена в штучних умовах. Зростання світового попиту на рибу ринок намагається задовольнити за рахунок аквакультури. При цьому промисловий вилов риби знижується за рахунок введення квот, якими з року в рік обмежується риболовля. Це робиться навмисне – для нормування вилову, щоб зберегти цей природний біоресурс для наступних поколінь.

– З яких країн Ви здійснюєте імпорт риби і морепродуктів і в якому вигляді – замороженому або охолодженому?

– В основному, 80% імпорту риби здійснюється нами в замороженому вигляді. Лідером серед країн-експортерів риби в Україні є Норвегія, США, Канада та Ісландія.

Превалювання замороженого продукту над охолодженим відбувається через сезонність вилову риби – її не ловлять цілий рік. Також це пояснюється великими відстанями до місця доставки споживачеві. Тому виробники заморожують і потім відвантажують продукцію на ринки по всьому світу.

Якщо ж говорити про обсяги імпорту риби для мережі «Фоззі», то ми імпортуємо щорічно близько 4 тис. тонн риби з Південної Америки і приблизно 1 тис тонн продукції з Аляски. Топова позиція за обсягами продажів, зокрема, з регіону Аляска – минтай, потім йдуть горбуша і кета. Це порівняно недорогий, при цьому високоякісний асортимент. Обсяги наших закупівель варіюються з року в рік і залежать від фінансової та фактичної доступності продукту. Чому так кажу? Наприклад, для такої риби, як дикі лососеві Тихого океану, існує закономірність: парні і непарні роки. У парні роки, як правило, йде путина і тоді цього виду риби ловиться багато, в непарні – навпаки. У минулому році пандемія коронавирусу значно обмежила обсяги виробництва риби на Алясці.

– Які види риби в Україні є лідерами за споживанням?

– Історично так склалося, що лідерами продажів українського ринку є скумбрія, хек і минтай. Наприклад, останній Україна імпортує з Аляски і переважно в тушках або цілу рибу. Якщо ж говорити про філе минтая, яке дуже популярне в США і ЄС, то цей продукт імпортується в замороженому вигляді і тільки набирає популярність в Україні. Разом з тим, минтай – відмінна дієтична риба, багата мікроелементами і містить найважливіші матеріали для будівництва клітин. Це дика риба Аляски. До того ж, це одна з найбільш доступних позицій замороженої риби в Україні. В цілому, для морепродуктів з Аляски Україна – це вузько сегментований ринок недорогого минтаю та ікри горбуші.

В останні роки досить популярним став атлантичний молодий оселедець «Матіас». Його вилов триває не більше одного місяця на рік – до періоду нересту, коли риба накопичує максимальний відсоток жирності. Як правило, це період з 20 травня по 20 червня. В Україну він приходить в замороженому напівготовому вигляді.

Ще однією популярною рибою є червона риба. Якщо порівняти вартість вирощених лососевих видів риби, то аквакультура не завжди буде більш доступною, але основна перевага в тому, що вона реалізується в охолодженому вигляді, що приваблює покупців. Втім, вартість такої дикої риби як горбуша в середньому становить 159 гривень за кілограм, що цілком доступно середньостатистичному споживачеві.

Цінність же дикої риби полягає в тому, що вона створена природою, і людина не в змозі створити подібний продукт. Скажімо, шотландський лосось росте приблизно 2 роки, а з диких видів лосося тільки горбуша зростає 2 роки, чавичі ж 6-8 років. Це впливає і на текстуру, і на смакові характеристики.

– У чому Ви бачите особливу цінність дикої риби?

– Не дивлячись на те, що при виробництві аквакультури не застосовуються антибіотики або хімікати, а виключно комбікорми, які за своїм раціоном максимально наближені до природної їжі риби, її текстура відрізняється від риби, що живе в натуральних умовах. У аквакультурної риби немає такої щільності м’яса, як у дикої.

Крім того, у дикої замороженої риби є великий плюс – наявні в ній паразити, які бувають в дикій рибі, гинуть під дією низьких температур. Але в будь-якому випадку, всю рибу рекомендується піддавати термічній обробці.

У світі залишилося не так багато місць, де добувають дику рибу. Аляска – одне з них. У тутешніх водах мешкає п’ять видів лосося: кета, горбуша, нерка, кижуч і чавич. Однак вилов риби і морепродуктів строго контролюється. Крім того, в цьому штаті діє “Закон про анадромні види риб”, згідно з яким будь-які будівельні роботи поблизу лососевих струмків і річок повинні бути попередньо схвалені Департаментом штату Аляска з полювання та рибальства.

Після вилову риба і морепродукти піддаються заморожуванню протягом максимально короткого часу – щоб уникнути втрати якості.

– Найчастіше споживач, який заходить в супермаркет, віддає перевагу свіжій продукції на прилавку. Виходячи з Ваших слів, розумієш, що майже половина охолодженої продукції – це розморожування?

– Не половина – набагато менше. Дуже багато риби імпортується в Україну і в охолодженому вигляді. Крім того, згідно з українським законодавством продавець повинен вказувати, що продукт був заморожений або дефростований, а якщо цього немає, то продукт вважається охолодженим спочатку.

– За якими позиціями український ринок поки що не дотягує за асортиментом продукції до показників європейського та американського ринків?

– Щорічно в світі збільшується споживання морепродуктів, в той же час український ринок перебуває в стадії ненасиченості.

В цілому, риба – товар, який реалізується в різних цінових категоріях, тому її вибирають різні соціальні групи покупців. При цьому, щоб цей продукт реалізовувався за прийнятною ціною для торговельних мереж, повинен бути належний рівень в співвідношенні «ціна-якість».

У нас поки що не представлені широко рибні бургери, високоякісні рибні палички, різноманітне рибне філе. Ціна цих продуктів досить висока. А у споживача ще не сформувалося розуміння того, що, наприклад, купити готове до приготування філе часто дешевше, ніж цілу рибу – адже останню потрібно почистити, обробити, витягти з неї відходи. Згодом українці прийдуть до усвідомлення, що простіше купити підготовлений до вживання продукт – в кінцевому рахунку готова стравуавиявиться більш доступною за ціною (в ній практично немає відходів), заощадить ваш час та зусилля на його приготування.

SEEDS.org.ua

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!