Українська картопля поклала на лопатки європейські врожаї та ціни

0 1 967

Діджиталізація картоплярства впевнено крокує європейськими полями і поступово підступає до кордонів України. Які нові напрямки у роботі опановують фермери і якими сортами картоплі захоплюється нині Європа SEEDS розповів директор компанії «Агріко Україна» Микола Гордійчук.      

– Днями у Нідерландах пройшов Potato Day 2021, подія, яка формує тренди у європейському картоплярстві. Що незвичайного було цьогоріч на цьому легендарному зібрання і які нові сорти спричинили фурор?   

– На щорічні Potato Day зазвичай чекає багато людей, які займаються картоплею. У Нідерландах в цей час збираються виробники і фермери з понад 80 країн світу. Особисто я відвідую такі заходи більше 15 років поспіль.

В зв’язку з пандемією, дехто цьогоріч вирішив бути присутнім виключно у режимі онлайн. Представники компанії Agrico зробили це в змішаному форматі. Цього року гостей Potato Day розділили на дві групи, які відвідували заходи у різні дні, щоб не було одночасно великого скупчення людей на одній території.


Крім спілкування і обміну досвідом Potato Day – це можливість дізнатися про новинки, які пропонує компанія і селекціонери в цьому сезоні.


Це можливість почути про нові сорти, які потрапили до європейського реєстру. Дізнатися про сорти, які стали лідерами по врожайності, або ж у певній номінації, наприклад, кращий сорт для мереж. Наприклад, сьогодні велику увагу приділяють сортам для переробки на фрі та пакування в мережі.

Agrico цьогоріч представила два відносно нових сорти, на які звертають увагу, це сорти «Джолін» для пакування і «Фенна» для органічного вирощування. Був також новий сорт для переробки картоплі на фрі – це сорт «Вавілон», який Agrico пропонує на європейському ринку.

Як і раніше велика увага приділялась високоврожайним сортам, котрі відзначаються стійкістю до високих температур та посухи. В цій частині нами був висвітлений сорт «Парадізо». Чимало інтересу викликали сорти, стійкі до хвороб та придатні для біологічного вирощування. В цьому напрямку Agrico представив сорт «Алюетт».Обидва сорти внесені до українського Реєстру сортів і придатні до поширення в Україні.


Це були два дні насичені зустрічами, обміном думками і досвідом. Разом з тим вони подарували можливість побачити новинки, які добре себе показали в інших країнах.


Зокрема ми змогли побачити що у Польщі дуже великою популярністю почали користуватися сорти з білим м’якушем. В Польщі зараз величезний дефіцит навіть на ті сорти, які у нас вже відійшли на задній план. Наприклад, на сорти «Ероу» та «Воларе».

Польська селекція свого часу фокусувалась на саме таких сортах і люди просто звикли до сортів з білим м’якушем. Це особисто моя думка. В Україні та в Європі перевагу надають сортам з жовтим, або навіть яскраво жовтим м’якушем.

– Свого часу чималий фурор на ринку викликала фіолетова картопля? Чи збереглась ця популярність донині? 

– Так, фіолетова картопля була популярною свого часу. Але ця популярність була більше маркетинговою ніж ринковою. Більшість людей, хто хотів, той спробував таку картоплю раз чи два. Потім, коли цікавість до нових сортів вщухла, фіолетову картоплю вже не так активно купували.

Зазвичай цей сорт замовляють ресторани. Вони використовують фіолетову картоплю для прикрашання певних страв. Нині її вирощують у зовсім невеликих обсягах. Якщо говорити про продажі фіолетової картоплі – у обороті це менше одного відсотка. Сьогодні на цей сорт зовсім незначний попит.

– Повертаючись до Potato Day, чи лунали під час зустрічей сенсаційні заяви для картоплярів? 

– Нічого особливо сенсаційного не було. Головною подією Potato Day стало те, що люди нарешті вперше за два роки зустрілися. Це показало нам, що потрібно більше цінувати можливість спілкуватися один з одним. Ми вже звикли до щорічних зустрічей, прилітали на зустріч щороку і думали, що так буде завжди. Однак пандемія внесла свої корективи.


Ще один аспект, який вразив особисто мене – це діджиталізація вирощування картоплі в Європі.


Фермери почали більше використовувати різні смарт інструменти при вирощуванні, починаючи від електронних контурів полів, закінчуючи внесенням добрив відповідно до аналізів грунту. Йдеться про дробне внесення добрив.

Почали активно використовуватися дані в технології поливу, згідно з фізико хімічними показниками грунту, плюс встановлюються скрізь датчики, які вказують скільки і коли потрібно поливати.

Але найголовніше, що мене вразило, це те, як Європа активно почала братися за контроль авторських прав на сорти. Європейські компанії не підтримують ГМО, тому всі сорти, які ми завозимо до України, вони також не ГМО.

Виведення такого сорту вимагає майже 12 років, якщо йти до цього традиційним, класичним шляхом. Але тільки один з тисячі потенційних сортів стає комерційним. Однак за цей час селекціонер має за щось жити і годувати свою сім’ю.

Зазвичай витрати на дослідження і виведення сорту покриваються за рахунок авторського роялті, зібраного від продажу тих сортів, які вже стали комерційними.


Тому європейські компанії Agrico, HZPC та Європлант створили компанію Breeders Trust, яка стежить за використанням авторських прав на сорти рослин та сплатою роялті, а також за порушенням даних прав.


Повертаючись до діджиталізації, раніше, коли дрон облітав поле, застосунки показували, що там просто росте картопля. Це можна було побачити за фотографіями листка, зробленого з дрону. Тепер можна з точністю до 98% відстежити навіть те, який сорт картоплі росте на тому чи іншому полі.

Для цього в Європі провели дослідження на більш як 10 найпопулярніших сортах «Фонтане», «Арізона», «Дітта» та інших. Заміри чітко показали де і скільки гектарів якого сорту росте. Після цього, якщо цей сорт вирощують на насіння – виникає цілком законне запитання: чи були сплачені з цього роялті?

Контроль став сильнішим. Якщо раніше всі мали інформацію, яку надавали самі господарства, то сьогодні контроль можна здійснити з повітря дроном в будь-який час, а це вже набагато точніша інформація про використання тих чи інших сортів.

До речі, лідером по площам насіннєвої картоплі сьогодні в Нідерландах є сорт Agrico «Фонтане», який вирощується на картоплю фрі. В насіннєвих посадках це більше 5 тисяч гектарів тільки у Голландії.

Ще одним з лідерів став сорт «Арізона» – у Нідерландах висаджено 1450 гектарів цього сорту насіннєвої картоплі. Це також мене вразило. Цей сорт відносно новий на ринку, в Україні ми його активно просуваємо тільки 3-4 роки. Однак він вже зарекомендував себе досить непогано в Європі.

– COVID вплинув на формат зустрічей, і на проведення щорічного Potato Day, а чи вплинув він на споживання картоплі чи сортові переваги?

– Два роки пандемії суттєво не вплинули на сортові переваги, але істотно вплинули на методи співпраці. Люди почали краще планувати. Вони зрозуміли, що можна працювати більше online. Якщо деякі питання можна вирішити через той же Zoom, не обов’язково їхати за 400-500 кілометрів до клієнта, аби обговорити певне питання.

COVID більше вплинув на ведення бізнесу, ніж на сортові переваги.

Однак в США, наскільки мені відомо, зараз обсяги продажу картоплі досягли рівня продажів до пандемії. Приблизно 90% картоплі, яка споживається в США – це картопля фрі, або різні картопляні вироби. Заклади харчування під час пандемії були зачинені, або працювали в обмеженому режимі, відповідно і споживання переробленої картоплі було меншим.

– Краплинний полив, який в Україні тільки тестується, зокрема і на полях вашої компанії, наскільки він розповсюджений сьогодні в Європі?

– В Європі краплинний полив на картоплі використовується дуже мало. Європейські фермери вони досить консервативні по відношенню до всіх новинок. І все, що вони вирішили спробувати, відбувається на невеликих площах.

Деякі фермери з Нідерландів, які приїжджали до нас, вони лише планують спробувати на 3-5 гектарів для експерименту. Слід згадати, що краплинний полив має досить високі затрати (капіталовкладення) на гектар.

– Якщо порівнювати, які цьогоріч ціни і яка врожайність картоплі в Україні та у Європі?

– Якщо говорити про Голландію, площа, на якій було висаджено картоплю, в минулому році була менша на 5-7%. Врожайність в них цьогоріч також менша ніж зазвичай, а для них врожай на 4% менший – це вже вважається суттєво.

Відтак сьогодні ціна на картоплю в Нідерландах вища ніж у минулому році. Тоді ціна за кілограм картоплі у цей час стартувала в межах 12 євроцентів/кг. Сьогодні вона вже 16-18 євроцентів за кіло, а це майже на 40% більше ніж роком раніше.

Чого не скажеш про Україну. В Україні цьогоріч все навпаки. Зараз майже всі господарства зібрали картоплю і ми побачили фактично, що картоплі було висаджено більше, ніж минулого року. Хоча про це ніхто не говорив.

Ми спілкувалися з різними фермерами, ті, в кого було 14 гектарів, цьогоріч посадив 20, в кого було 60 – посадив 100… Це пов’язане з тим, що минулого року спостерігався певний залишок дрібної картоплі, яку в господарствах не хотіли віддавати на переробку на крохмаль, натомість її вирішили посадити. Це призвело до того, що в Україні була посаджена більша площа картоплі.


Відповідно картоплі у нас цьогоріч дуже багато. Не можу говорити щодо якості.


Однак тепер, ту картоплю, яка не поміщається до сховищ, всі вирішили різко продавати. Ці надлишки картоплі викинули на ринок, через що ціна опустилась. В середньому професійні господарства пропонують картоплю по 4,50-5 грн/кг.

Невеликі господарства, аби продати, навіть знизили ціну до 3,50 грн/кг. Це вдвічі нижче, ніж ціна на картоплю у цей період минулого року.

Це не на руку фермерам. При середніх капіталовкладеннях на гектар, польова собівартість картоплі професійного фермера складає 3,80-4 грн/кг. Сьогодні багато фермерів продають надлишок картоплі або ж зовсім з нульовою рентабельністю, або з мінімальною.

Ми думаємо що така ситуація протримається аж до настання морозів, коли картоплю, яка не помістилась до сховищ, не реалізують повністю, або ж вона зіпсується. Тоді на рику залишаться тільки професійні гравці, які мають обладнані сховища.

Якщо порівнювати з Європою, цьогоріч там картопля дорожча, а в нас навпаки – дешевша. Це пояснює те, чому ми зараз не бачимо на полицях імпорту з Бельгії та Польщі, як було у цей час минулого року.

Що стосується ціни, ми сподіваємось, що гуртова ціна від фермерів повернеться до свого рівня 6-7 грн/кг, але це буде ближче до Нового року.


На сьогодні, на жаль, ми маємо обвал ціни і, відповідно, картопля, яка пропонується на ринок не найкращої якості. Кращу намагаються покласти до сховищ.


Є ще один великий ризик. Ми можемо стати свідками такої ж ситуації, яка була у цей час кілька років тому, коли весняна ціна була не набагато вищою ніж осіння. Фермери поховали картоплю, сподіваючись продати її дорожче навесні, але споживання картоплі має свої обмеження. Відтак той об’єм, який заклали на зберігання, не всі змогли продати.

До того ж нещодавно суттєво подорожчали енергоносії, майже вдвічі. Відповідно для своїх покупців ми вимушені переносити собівартість зберігання у ціну самої картоплі. В результаті за все доведеться платити кінцевому споживачу.

Спілкувалася Людмила Калита

 

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!