Як правильно вибрати саджанці ягідних культур і які перспективи ягідництва в Україні?

0 261

Протягом останніх років в Україні зростає популярність ягідництва. Особливо інтенсивно розвивається виробництво лохини. Які перспективи цього виду бізнесу, та де шукати якісний посадковий матеріал для читачів SEEDS розповіла Анна Домбровська, директорка компанії «Фруктовий сад».

— Як якість посадкового матеріалу впливає на стійкість ягідних культур до погодних умов та їх врожайність?

— В Україні є два типи посадкового матеріалу — це посадковий матеріал, який вирощений з використанням технології In vitro та вегетативно розмножений (черенкований) посадковий матеріал з маточних кущів. Якщо говорити про ці дві технології, то, звичайно,  у перші роки росту в полі, саджанці, які були вирощені методом In vitro мають кращий імунітет, кущі краще розвиваються. Надалі (за 3 – 4 роки) імунітет рослини цілком залежить від того, як за нею доглядали безпосередньо вже на полі.

— Українські ягідники зазвичай скаржаться на те, що в Україні складно знайти якісні саджанці. Через це часто вони звертаються до закордонних постачальників. Однією з проблем на українському ринку вони називають пересортицю. Наскільки вона актуальна? Як українським виробникам саджанців повернути довіру садівників?

— Якщо говорити в цілому, то зараз розсадництво в Україні перебуває на стадії становлення. Якщо говорити про саджанці лохини, то ще п ‘ять років тому фізично на українському ринку саджанців було мало, попит не був задоволений — українські фермери просто не могли знайти на внутрішньому ринку ту кількість саджанців, яка їм була потрібна.

На сьогодні є потреба у певних сортах лохини. Багато хто шукає сорт Дюк та Еліот. Фізично в Україні їх не можуть виростити стільки, скільки зараз на нього є попиту. Тому що в порівняні з минулим роком, потреба цьому сорті виросла в 20 разів(до всього ж, більшості потрібні 2-річні саджанці) . За рік наш розсадник не може виконати це фізично, оскільки є певні технологічні моменти при розмноженні і вирощуванні саджанців.

Щодо сортності, слід зазначити, що фермери часто купують посадковий матеріал, де знайдуть. А потрібно звертати увагу та те, щоб розсадники були атестовані, перебували у реєстрі виробників садивного матеріалу.

Якщо ж купувати саджанці у розсадних господарствах які не проводили жодних заходів з сертифікації саджанців та атестації, то його контролювати і перевіряти ніхто не буде. У таких господарствах може траплятися що завгодно.

— Які сорти лохини на сьогодні в Україні найбільш популярні? Чи існує якась варіативність за регіонами?

—Найбільш популярним в Україні років п’ять тому був сорт лохини Блу Кроп. Якщо говорити про ситуацію протягом двох останніх років, то зараз найкраще зарекомендував себе сорт Дюк. Вирощувати його вигідно, з економічної точки зору. У Дюка просто немає конкурентів серед ранніх сортів.

Що ж до середньопізньої групи сортів, то найпопулярнішими є сорти Еліот та Нельсон. Вони теж мають дуже хороші характеристики: технологічність, смачна велика ягода. Еліот достигає вже в кінці сезону. Це вигідно тим, що ягода вже відходить і ціни на неї зростають, тому лохину такого сорту можна вигідно продати.

— Протягом останніх років посадкові площі під лохиною в Україні інтенсивно зростали. Зважаючи на насиченість ринку, як ви оцінюєте перспективу розвитку цієї ніші взагалі та з погляду продажів саджанців?

— На мою думку, ринок України ще не настільки насичений, як про це говорять. Хоча насаджені вже великі площі плантацій, більшість великих виробників поки орієнтуються на експорт. В Україні залишається досить малий відсоток урожаю ягід. Багато українців ще не звикли до лохини, для них вона залишається все ще дорогою ягодою. Продажі на внутрішньому ринку залежатимуть від ціни. Якщо буде перевиробництво лохини, то вона стане дешевшою, її споживання зросте.

Фермери, які мають невеликі ягідники (5 гектарів, наприклад), на експорт не виходять. Вони говорять, що ще кілька років тому лохину було важко збувати на внутрішньому ринку, оскільки вона була малознайомим продуктом для  більшості споживачів. Зараз споживач її знає, ягоду почали частіше замовляти, тому ситуація для продавців місцевого рівня покращилась.

Ринок ще не наситився. Фермери продовжуватимуть садити лохину у найближчі кілька років. Є проєкти і на 100 гектарів, на 5 гектарів, і навіть на 2. Потреба в ягоді на ринку ще є. Як мінімум, ще протягом найближчих двох років активне висаджування плантацій лохини триватиме.

— Яка наразі ситуація з цінами на саджанці?

— Протягом останніх двох років саджанці дорожчали, але ціна зростає рівномірно, поступово. Значних стрибків цін на ринку не було. Якщо два роки тому саджанець лохини в середньому вартував 47 гривень, то зараз — на 3-5 гривень дорожче. Це зумовлено тим, що дещо подорожчали добрива, догляд, розхідні матеріали.

SEEDS.org.ua

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!