Державне регулювання цін на продукти може спровокувати закриття підприємств

0 483

На час карантину Уряд затвердив в Україні регулювання цін на соціально важливі продукти. Однак таке регулювання не принесе належного результату, кажуть опитані SEEDS експерти, навіть більше – якщо виробникам буде не вигідно виробляти товари, вони просто припинять роботу і закриють підприємства.  

З понеділка, 18 травня, набула чинності постанова Кабміну, яка тимчасово запроваджує державне регулювання цін на деякі продукти харчування.

До переліку товарів, ціни на які регулюватимуть впродовж карантину, потрапили зокрема гречана крупа, цукор, борошно, вітчизняні макаронні вироби, молоко, масло, хліб, курячі яйця.

“Державне регулювання цін на продукти – це негативне явище для ринкової економіки. Якщо виробникам буде не вигідно виробляти товари, вони припинять роботу й закриють підприємства”, – таку думку висловила фінансовий експерт, банкір Галина Хейло, член Ради Асоціації українських банків, фундатор фінансово-аналітичного центру “Трансформація“.

“Замість підтримки вітчизняного виробника, держава його вбиває. Економіка має бути ринковою, тоді вона розвивається й росте.

Якщо у такий спосіб влада хоче підтримати соціально незахищені верстви населення – то це не вдале рішення. Набагато краще б спрацювала адресна допомога”, – додає Галина Хейло.



Натомість незалежний експерт, кандидат економічних наук, Олександр Хмелевський вважає, що таке регулювання не принесе належного результату, однак самі виробники від такого регулювання цін жодним чином не постраждають.

“Державне регулювання спрямоване стримати неконтрольоване зростання цін на важливі соціальні продукти та запобігти падінню рівня життя незахищених верств населення. Варто зазначити, що регулюванню підлягають роздрібні ціни, а не ціни товаровиробників. Торгова надбавка становить, як правило, біля 30%.

Тому державне регулювання спрямоване здебільшого на обмеження зловживань з боку роздрібної торгівлі, яка намагається “заробити” на перепродажу.

На даний момент не спостерігається значне зростання собівартості продукції, а отже товаровиробники не мають підстав для значного зростання цін. Крім того регулювання цін зводиться до декларування наміру торговців підняти ціни”, – вважає Олександр Хмелевський.

“Якщо планується підняти ціни на 5-10%, то торговець повинен повідомити про це Держпродспоживслужбу за 3 дні. Якщо планується підняти ціни на 10-15%, то повідомити за 15 днів, а при піднятті цін понад 15 % повідомити за 30 днів.

На практиці моніторити ціни кожного торговця державні органи не зможуть. А отже й зафіксувати факт зростання цін без повідомлення буде дуже важко. Крім того, сам факт такого повідомлення жодним чином не стримає зростання цін.

Тому таке регулювання не принесе належного результату. Виробники від такого регулювання цін жодним чином не постраждають“, – додає Олександр Хмелевський.

 

SEEDS.org.ua   

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано