Виробники, переробники і продавці виступають за підвищення якості та зниження вартості сільгосппродукції

0 9

За оцінками Syngenta, загальна площа промислового вирощування овочів в Україні протягом останніх 5 років зменшилася майже на 20 % (із 202 до 167 тис. га), картоплі — на 25 % (із 67 до 50 тис. га). Микола Довгаль, керівник підрозділу маркетингу засобів захисту рослин компанії Syngenta в Україні, зазначив, що обсяг ринку ЗЗР теж поступово знижується, а недостатнє застосування інтенсивних технологій і, як наслідок, отримання продукції низької якості й висока конкуренція, в тому числі імпортної продукції, призводять до скорочення українського ринку овочів та фруктів і втрати прибутків.

«З огляду на це ми вважаємо, що створення Клубу стратегічних партнерів плодоовочевого бізнесу — це необхідний крок уперед. Через регулярну комунікацію з різними учасниками цього ринку ми зможемо виявити нові перспективні напрями просування українських плодів і овочів як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Щороку в світі збільшується кількість держав, що імпортують овочі. Поряд з найбільшими традиційними імпортерами (США, Західна Європа, Японія) швидко нарощують частку імпорту Індія, Китай, Об’єднані Арабські Емірати. Тобто, світове споживання плодів, овочів та картоплі зростає. І це прекрасний шанс для українських виробників зайняти свої ніші на світовому ринку. До того ж наші спільні дії спрямовані на підвищення культури споживання плодоовочевої продукції в Україні — з точки зору безпечності і якості продуктів для споживачів, покращеного асортименту, вирівнювання сезонності в пропозиції, нових видів та форм пакування, переробки, передпродажної підготовки тощо», — підсумовує пан Микола.

22 травня 2018 року розпочав свою роботу Клуб стратегічних партнерів плодоовочевого ринку, засновниками якого стали компанія Syngenta в Україні та проект USAID «Підтримка аграрного і сільського розвитку» («Агросільрозвиток»). За словами організаторів, ключові цілі Клубу стратегічних партнерів полягають у наповненні українського ринку овочами й фруктами вітчизняного виробництва, підвищенні якості продукції, підтримці впровадження систем стандартизації і сертифікації продукції, налагодженні комунікації та взаємодії між гравцями, а також стабілізуванні вітчизняного ринку фруктів і овочів у цілому. Клуб об’єднує усіх представників ринку: виробників, переробників, торговельні мережі та рестораторів.

«Упродовж останніх кількох років різко змінилися потреби й уподобання плодоовочевого ринку. Зростання добробуту країн світу формує нові споживчі преференції до типу, якості, пакування, презентації агропродукції. Зміна в потребах споживача вимагає зміни підходів до ведення бізнесу. Сільгоспвиробникам важливо адаптувати найкращі світові практики агровиробництва, щоб залишатися конкурентними. Перед виробниками і переробниками постають нові виклики, як-от запровадження міжнародних стандартів якості та безпечності продукції, налагодження партнерських зв’язків і застосування нових технологій. Виробникам, заготівельникам, переробникам, торговельним мережам потрібен єдиний майданчик для відкритого діалогу й ефективнішого партнерства. Клуб стратегічних партнерів — чудова ініціатива», — впевнена Ксенія Сидоркіна, заступник директора проекту USAID «Агросільрозвиток».

Учасники ринку одностайні також у тому, що одним зі стримуючих чинників розвитку локального плодоовочевого ринку є досить низький рівень здорового харчування українських споживачів через брак знань, відсутність національних програм здорового стилю життя, фінансові обмеження, а також часто непривабливий зовнішній вигляд і якість вирощеної продукції локально.

Організатори Клубу погоджуються, що попереду величезна й тривала робота. Проте заразом це час позитивних змін для українського бізнесу овочів та фруктів. «Ми віримо, що, об’єднавши зусилля ключових гравців, успіх можливий. Сподіваємося, що в подальшому коло учасників Клубу тільки зростатиме. До нас будуть приєднуватися нові господарства й фермери, торговельні мережі, оптові ринки й переробники. Адже наша мета — забезпечити якісними і різноманітними овочами й фруктами українських споживачів та допомогти країні стати одним із ключових експортерів плодоовочевої продукції в світі і за рахунок цього підвищити прибутки всіх гравців даного сегмента, а передусім наших плодоовочевих господарств, щоб не просто запобігти зменшенню площ, а навпаки — сприяти їх зростанню та інтенсифікації виробництва», — підкреслює Костянтин Іванюк, директор відділу маркетингу компанії Syngenta в Україні.

«Компанія Syngenta прагне бути надійним партнером для своїх клієнтів та інноваційним лідером у галузі. Тому ми тісно спілкуємося з виробниками й іншими гравцями ринку, аби вчасно визначати виклики індустрії, потреби споживачів та розробляти кращі рішення для агробізнесу. Очевидно, що для стабільного розвитку українському ринкові овочів і фруктів бракує дещо ефективнішої комунікації та взаємодії між його гравцями, а також правильного позиціонування власного бізнесу у виробничо-збутовому ланцюжку. Створення Клубу допоможе об’єднати учасників ринку, щоб покращити їхню агротехнологічну, маркетингову і фінансову діяльність. Стабільний і прибутковий ринок овочів та фруктів із якісною продукцією в кінцевому підсумку важливий для всіх учасників сектора. Та не менш важливою є потреба українців у якісних овочах і фруктах вітчизняного виробництва за доступною ціною», — зазначає Гебхард Рогенхофер, генеральний директор компанії Syngenta в Україні.

Щоб досягти поставлених цілей, організатори спрямують діяльність Клубу на вирішення низки викликів, які перешкоджають стабілізації та росту ринку:

  1. Недостатня якість вітчизняної сільгосппродукції, повільне впровадження міжнародних стандартів якості.
  2. Нестача сучасних потужностей для передпродажної переробки продукції, несформована культура виробництва і споживання продукції з доданою вартістю та пов’язані з цим труднощі щодо виходу українських виробників на організовані вітчизняні ринки й на експорт.
  3. Низька культура планування виробництва фермерами (вирощуємо те, що звикли, і намагаємося продати вирощену продукцію без чіткої схеми збуту замість того, щоб орієнтуватися на потреби ринку).

Рішення, що пропонуються Клубом:

  1. Допомога у впровадженні міжнародних стандартів якості і безпечності продукції, насамперед GLOBAL G.A.P. і HACCP.
  2. Підтримка у розвитку потужностей для створення додаткової вартості плодоовочевої продукції та допомога у розширенні ринків збуту.
  3. Ознайомлення з сучасними підходами до ведення бізнесу, плануванням виробництва (площі, терміни, зберігання і графіки поставок), із юридичними і фінансовими аспектами, маркетинговими стратегіями та агротехнологіями шляхом залучення провідних українських і міжнародних тренерів та експертів. Організація навчальних поїздок і стажувань, створення й підтримка демонстраційних локацій, поширення кращих практик.

Ініціатори Клубу розраховують на те, що він стане не тільки майданчиком для безпосереднього спілкування різних гравців ринку, а й спонукатиме учасників до відкритого діалогу і створення спільних бізнес-проектів. Це допоможе налагодити прямий продаж сільгосппродукції через офіційні канали збуту без посередників, виробити прийнятні для всіх сторін стандарти якості продукції, знизити роздрібну ціну і водночас збільшити доходи фермерів.

Завдяки участі в Клубі торгові мережі, оптові ринки та навіть HoReCa матимуть можливість особисто відслідкувати якість продукції по всьому ланцюжку виробництва і переробки через тісний зв’язок із виробниками, в тому числі візити на виробничі підприємства. «Вони зможуть спільно з виробниками підбирати культури і гібриди для цілорічної реалізації, узгоджувати терміни й обсяги можливого виробництва і поставок з урахуванням потенціалу сховищ і теплиць», — додає Костянтин Іванюк.

Організатори переконані, що разом вони мають достатньо ресурсів, щоб відчутно вплинути на покращення функціонування плодоовочевого ринку в Україні. Зокрема, Syngenta стане провідним організатором роботи Клубу. Компанія планує проведення тренінгів та практичних сесій за участі експертів Syngenta, які працюють в Україні, іноземних колег, незалежних експертів, фермерів з європейських країн; запровадить навчання на своїх демо-майданчиках і відкриє доступ до технічної сервісної програми «АгроГід».

Проект USAID «Підтримка аграрного і сільського розвитку» («Агросільрозвиток») своєю чергою надаватиме членам Клубу технічну й експертну допомогу у впровадженні міжнародних стандартів якості та безпечності продукції, через грантові програми підтримуватиме збільшення продуктивності й створення додаткової вартості, допомагатиме у просуванні на ринку та розширенні каналів збуту фермерської продукції.

Також для навчання учасників Клубу планується залучити до співпраці провідні українські бізнес-школи.

Відео про Клуб стратегічних партнерів: https://we.tl/Mhd84R437f

Leave A Reply

Your email address will not be published.