Вдалі логістичні рішення для виробника плодоовочевої продукції: погляд експерта

0 158

Прибуток українських виробників на зовнішніх ринках визначається діловою репутацією, на яку великою мірою впливає якість продукції, що експортується. Це все підтягує до себе вибір оптимального маршруту доставки, дотримання умов та термінів перевезення.

Про вибір вдалих логістичних рішень для виробників плодоовочевої продукції, критерії успіху та фактори вартості наземних та морських перевезень, а також прогноз аналітики ринку логістики на наступний рік журналісти міжнародної аналітичної платформи EastFruit дізналися в інтерв’ю з Андрієм Кузьміним, комерційним директором логістичної компанії KTL Ukraine, експертом з перевезень із температурним режимом.

– Андрію, ви кажете, що на сьогоднішній день ринок «холодної логістики» в Україні перебуває на стадії формування. З чим це пов’язано і як знайти вдале логістичне рішення виробнику плодоовочевої продукції, що експортує овочі та фрукти?

— Основна проблема експорту плодоовочевої продукції для виробника — вплив погодних умов на якість урожаю: посуха, град, рясні дощі ушкоджують плоди, що надалі призводить до труднощів збереження свіжості та привабливого виду фруктів, ягід та овочів у зв’язку з коротким терміном зберігання. Для цього потрібні склади глибокої заморозки.

Формування ринку холодної логістики пов’язане з високим порогом входу до нього – інвестиції у необхідне для роботи холодильне устаткування досить великі. Цим і пояснюється слабкий розвиток цієї галузі в Україні. Так, 55% холодильних складів глибокого заморожування категорії «А» зосереджено навколо Києва як найплатоспроможнішого міста України.

На мій погляд, для невеликих гравців ринку вирішення питання холодної логістики полягає у будівництві холодильних складів малого обсягу, які розташовані в безпосередній близькості від їхніх виробничих потужностей, або працюють із великими розподільчими центрами. Таким чином, продукцію зберігають у невеликих холодильних складах фермерів до формування експортної партії необхідного обсягу. Потім відбувається завантаження у контейнери, після чого її відправляють на зовнішні ринки.

— Які ще ви можете назвати фактори, що ускладнюють експорт плодоовочевої продукції?

— Крім того, існують і ринкові фактори, що впливають на експорт. Наприклад, у поточному сезоні ціна лохини на внутрішньому ринку України була досить високою за стабільного попиту з боку споживачів. Реалізація ягоди відбувалася швидко, що, в свою чергу, сприяло зниженню фінансового навантаження для виробників у часі. Завдяки цьому вони змогли оперативно погашати раніше взяті кредити. Тому виробникам ягоди вигідніше було реалізовувати її в Україні – експорт ягоди практично не здійснювався.

Якщо подивитися на проблему експорту яблук, то на ринку існує велика конкуренція з боку молдавських, російських та польських виробників. Крім впливу погодних умов на якість продукції під час експорту, також створює конкуренцію формування ціни на зовнішніх ринках у той чи інший період сезону.

При цьому загальна проблема експорту лохини та яблука — період їхньої реалізації відбувається в момент, коли у компаній-перевізників закінчується термін дозволів на перевезення продукції через територію тієї чи іншої держави.

Проблема морських перевезень — велике скупчення контейнерів на судах у портах. Перевалки вантажів йдуть досить довго, що є великим ризиком при експорті плодоовочевої продукції, що швидко псується.

Авіаційна логістика є досить дорогою і збільшує собівартість експорту в кілька разів. Таким чином, зменшується прибуток експортера.

При цьому, на мою думку, ідеальними умовами для експорту є наявність дозволів на перевезення, збільшення кількості потужностей для зберігання плодоовочевої продукції, наявність прямих сервісів морських ліній та максимально короткі терміни постачання.

— Перевезення в рефрижераторах фруктів, овочів та ягід – це насамперед дотримання температурного режиму. Які ще критерії «холодних» перевезень? Чи є вимоги щодо якості продукції з боку логістів?

— По-перше, дуже важливим критерієм для всієї плодоовочевої продукції є її якість на момент початку транспортування. Наприклад, турецькі мандарини при імпорті, зібрані в період дощів і, як наслідок, що містять у собі велику кількість вологи, можуть зацвіліти при перевезенні. Таким чином, упаковка та сухість продукту – основні фактори безпечного транспортування плодоовочевої продукції.

По-друге, підтримання певного температурного режиму та вологості у рефрижераторах. При контейнерних перевезеннях важливо встановлювати генератори, які працюють при переміщенні контейнерів по землі, тому що до електроживлення від мережі вони підключені лише в порту та на суднах. Генератор важить близько 950 кг, деякі перевізники економлять і не встановлюють його, вважаючи, що генератор «з’їдає» тонну ваги, яку можна завантажити продукцією. Але такі експерименти часто обходяться занадто дорого — збільшуються ризики псування продукції під час транспортування.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Коли закінчиться логістична криза?

— Наскільки важливим є вибір оптимального логістичного маршруту при перевезенні в рефрижераторах? Які поради ви можете надати експортерам для вирішення цього завдання?

— Насправді все залежить від місця, куди саме необхідно експортувати продукцію. Сам собою вибір логістичного маршруту важливий, тому що плодоовочева продукція є швидкопсувною і має досить короткий термін придатності. Крім того, існує ряд факторів, що впливають як на наземні, так і на морські перевезення:

  • Якщо ми говоримо про наземні перевезення, основним питанням є дозвіл на перевезення через територію тієї чи іншої держави, а також необхідну кількість вантажних автомобілів для здійснення своєчасних перевезень.
  • Якщо ж говорити про морські контейнерні перевезення, то з огляду на нинішню логістичну кризу у світі, перевезення плодоовочевої продукції підпадає під великі ризики у зв’язку із суттєвим збільшенням часу через велике накопичення контейнерів у перевалочних портах.

 

— Андрію, який основний фактор впливає на обсяги експорту до країн ЄС?

— Для експорту продукції до країн ЄС виробнику потрібно мати сертифікати відповідності якості продукції  європейським стандартам. Також кожна країна ЄС щорічно виділяє певну кількість дозволів на перевезення. І щороку наприкінці жовтня для українських логістів стає актуальним питання, пов’язане із закінченням терміну дії цих дозволів та оформленням нових. Що, безперечно, впливає на обсяг вантажоперевезень.

— Від чого залежить середня вартість логістичних перевезень плодоовочевої продукції?

– Розрахунок вартості перевезення практично не прив’язаний до типу продукції. Виняток – перевезення з дотриманням температурного режиму. При цьому на вартість транспортування впливає наявність дозвільних документів на перетин територій різних країн. Якщо попит значно вищий за пропозицію, то, відповідно, зростає і ціна перевезень.

Припустимо, наприкінці календарного року логісти стикаються з необхідністю вивезти 100 машин вантажу за наявних 20 дозволів. При цьому вартість перевезення збільшуватиметься, оскільки є компанії, які спеціально ці дозволи «тримали» до кінця сезону.

У контейнерних перевезеннях розрахунок вартості доставки залежить від кількості контейнерів, кількості суднозаходів на місяць у порт, кількості розеток для підключення до електроживлення на судні та маршруту. Також враховується обмежений термін зберігання плодоовочевої продукції.

— Однією з актуальних проблем логістики для експортерів на сьогодні є підвищення вартості фрахту через нестабільні ціни на паливо. Андрію, які ви можете дати прогнози формування вартості фрахту наступного року за найбільш актуальними напрямками для українських експортерів?

— З одного боку, ми спостерігаємо збільшення ціни на паливо, яке пов’язане з девальвацією гривні, оскільки більша частина палива в Україну імпортується. Крім цього, є вплив загального рівня інфляції у країні. Але при цьому наші аналітики прогнозують, що ставки фрахту знижуватимуться ближче до другого кварталу наступного року.

Аналітики ґрунтуються на тому, що в період локдаунів збільшився попит на морські перевезення. Люди не могли подорожувати через обмеження внаслідок пандемії коронавірусу, тому робили більше витрат на покупки в онлайн-магазинах. Уряди розвинених країн провели грошову емісію – надрукували додаткові гроші для підтримки матеріального становища громадян на період локдауну.

Ця ситуація призвела до інфляції. Щоб зупинити інфляцію, програми, пов’язані з видачею грошей населенню, призупинені в ЄС та США. Центробанк підняв ставку, що спричинило уповільнення темпів зростання економіки. Споживачі знову виявилися менш платоспроможними та менше стали купувати. Таким чином, падає попит на перевезення і, як правило, падає їхня вартість.

SEEDS

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!