Виробництво ягід вимагає не тільки вирощування, а й професійного і швидкого охолодження

0 1 226

Ягідний бізнес в Україні досі залишається доволі перспективним напрямком. Хоча він і потребує істотних капіталовкладень, але і прибутки обіцяє набагато більші, ніж від реалізації зернових, чи олійних культур.

Однак сьогодні вже не достатньо просто виростити ягоди. Критично необхідним наразі є наявність професійних технологічних систем зберігання і підтримання холодильного ланцюга в ягідництві.

Незалежно від того, які ягоди вирощують фермери, використання напівмір –  це втрата майбутнього прибутку. Про це в інтерв’ю  SEEDS розповів Андрій Марущак комерційний директор «Ван Дайк Технікс‎‎»‎‎, – компанії, яка спеціалізується на професійних рішеннях для зберігання та переробки ягід, фруктів та овочів. 


– Наскільки перспективно займатися ягідним бізнесом в Україні сьогодні?

– Технології вирощування ягід вдосконалюються щороку. В Україні вони вже більш-менш відпрацьовані, – більшості наших фермерів вдається отримувати ягоди гарної якості. Однак далі технологічний процес виробництва ягід вимагає ще й їх правильного і технологічного швидкого охолодження – прекулінга.

Посадити гектар лохини, я не скажу яка вартість на сьогоднішній день, але до війни це коштувало 15 тисяч доларів, чи євро, – то не є критерієм. Суть в тому, що це дуже дорого. Плюс її треба доглядати. В залежності від віку саджанців, вона дає урожай тільки через певну кількість років.



Для прикладу я взяв саме лохину, бо це доволі популярна і дорога ягода. Інші також до цього відносяться, але там просто не такі ціни, масштаби і не такі площі.

Дехто з клієнтів нашої компанії закладав одразу 40 і навіть 50 гектарів лохини. Я розумію, що це реально скажені гроші. Але при цьому ніхто не думає про те, що всю цю зібрану ягоду доведеться охолоджувати після того, як її збирають. Тому логічніше було б посадити на 10 гектарів менше і зробити професійне-правильне охолодження.

Так, коли лохину висаджували років 10-12 тому, на той час її можна було просто продати і збутися. Але на сьогоднішній день ситуація докорінно змінилась: навіть вітчизняним замовникам лохина потрібна охолоджена, іншим – треба далеко везти, а для цього вона, знову ж таки, має бути охолодженою, особливо коли йдеться про експорт.

Тобто говорячи про ягоди, ми стикаємося з тією ж проблемою, що і в овочах, – їх мало що виростити потрібно, ягоди слід зібрати правильно, охолодити і правильно подати клієнту.

Зрештою ми маємо ситуацію, коли люди, висаджуючи 40 гектар лохини, витрачають на це сотні тисяч євро. Однак про елементарну систему охолодження з бодай кількома камерами прекулінгу та зберігання, яка буде коштувати зовсім невеликі гроші, в належності від масштабів від 15 до 80 тисяч євро, про це вони, на жаль, не думають.

Як результат, що ми бачимо? Через це в нас, в період масового збору, дуже сильно «просідає» ціна на лохину, тому що, зібравши її з поля, її треба охолодити. Просто в охолодженому приміщенні охолоджену лохину реально зберігати три тижні. Якщо її не охолодити, – то вже через тиждень вона зморщиться (втратить тургор) або «потече» і зрештою втратить всю свою комерційну цінність.

Якщо в майбутньому ми хочемо бачити Україну, як серйозного гравця на світовому ягідному ринку, то, перш ніж висаджувати плантації, потрібно розробити ретельне планування повного комплексу: охолодження, сортування, пакування.

Звісно будівництво можна не планувати на перший рік, чи другий рік існування плантації, але на третій рік кожен ягідник відчує потребу в такому комплексі.

Чимало наших клієнтів такого не зробили, заздалегідь, або зробили щось маленьке «аби було», однак з часом всі вони усвідомлюють, що напівмірами тут не обійдешся – потрібно все робити з нуля і робити якісно.



– Чи можна будувати такий комплекс поетапно? На все не кожному вистачить грошей від самого початку.

– Звісно, однак для початку потрібно все повністю спроєктувати, а вже потім поступово додавати: камери зберігання, охолодження, лінію пакування. Це необхідність для кожного виробника лохини, чи будь-яких інших ягід, який має плантації більші за 20 гектарів.

Без комплексу з охолодження і пакування експорт ягід неможливий, – можна працювати тільки на внутрішньому ринку і то із обмеженнями. А він, як ми бачимо останнім часом, починає переповнюватися, і страждають від цього тільки виробники.

Сьогодні ще зустрічаються оптові покупці, які говорять, що не треба нам «холодної» ягоди, але це явище тимчасове. І такі угоди скоріш за все будуть зменшуватися із часом. Однак, якщо ви вже маєте певний контракт з українськими мережами, які диктують вимоги на всьому ринку ягід, – від вас вимагатимуть постачання саме охолоджених ягід.



Рано чи пізно всім ягідникам України доведеться застосовувати у своїй роботі нові технології охолодження і зберігання ягід. А малим виробникам доведеться кооперуватися, щоб змогти формувати товарні партії якісної ягоди.

– Це стосується тільки лохини?

– Це стосується всіх ягід: і суниці садової, і малини, і багатьох інших. Якщо виробник не планує продавати врожай просто на переробку, а реалізовувати його дорого і з гарним заробітком, – ягоди потрібно охолоджувати правильно і правильно презентувати.

В Україні внутрішній ринок не тільки малий, як це не прикро, він ще й бідний і мало платоспроможний. Тому ягоди, за які готові платити де-небудь, в будь-якій точці світу, треба експортувати.

Через це сьогодні поступово проходять українські виробники яблук, які навчилися продавати саме той товар, якого потребує певна арабська країна, чи Індія, чи Китай чи інші. Вони вже навчились адаптуватися і відповідати вимогам. Хто не бажає змін, – той продовжує «товктися» на українському ринку, деколи успішно, деколи – не так успішно.

Першими зрозуміли особливість і перспективи великі виробники. Експорт українських яблук потроху зростає, чим далі, тим більше. Я сподіваюсь, що і з ягодами на нас чекає те ж саме. Ту кількість ягід, яка вирощується в Україні постачати тільки на внутрішні ринки – це нонсенс.



А ще, якщо ви задумалися про експорт, то вам потрібно буде виконувати вимоги вашого іноземного покупця, який не купить ягоди, які збирають і зберігають просто в сараї.

Це так званий Food Safety (продовольча безпека – ред.), на що всі зарубіжні покупці звертають увагу. Якщо ви не маєте всіх належних сертифікатів, то ваша продукція автоматично нікому не потрібна, скільки б вона не коштувала, якщо вона буде навіть дуже дешевою і дуже хорошою, але без відповідних сертифікаційних документів.

На сьогоднішній день ціна на продукцію не є вирішальним фактором, сьогодні головне – це безпека харчових продуктів. А вона забезпечується, перше це, професійним обладнанням і професійним комплексом для охолодження, який спроєктований згідно з вимогами світових агровиробників.

– Як впорались з процесом, який відбувається після збору ягід, більш дрібні виробники?

– Невеликі виробники, на жаль, може й не задумувались над цим, а може й не знали, недостатньо знань, мені здається, що проблема полягає у недостатній інформованості.

Читайте також: Недостатня кількість професійних сховищ гальмує розвиток овочівництва в Україні

Насправді для невеликих фермерів, які займаються ягодами є дуже прості і недорогі рішення. У нас є клієнт, в якого всього-на-всього 2 гектари малини, але і він поставив собі камеру швидкого охолодження та невелику камеру зберігання. Це такий малесенький модуль.

І це його абсолютно влаштовує, – вони малину збирають, швидко охолоджують, а потім можуть формувати якусь більш-менш товарну партію, щоб завести її або на переробку, або продати.

Не продати 200 кілограмів в день, це в принципі нікого не цікавить. А раз в три – чотири дні реалізувати біля п’яти тонн, – ось це вже цікаво певним покупцям. І це, нагадаю, йдеться про лише 2 гектари малини.



– Цьогоріч ціни на малину знову були не надто високими. Чи допомогла ягідникам в цій ситуації наявність камер для зберігання та охолодження?

– Той, хто малину продавав на переробку, той завжди страждає від низької ціни. Той, хто продавав її на свіжий ринок, – для мереж та супермаркетів, а в них є певні вимоги до товарної партії, той, в принципі, не мав таких проблем.

Якщо ти продаєш малину на свіжий ринок, ритейл, – то, в принципі, ціна була, і нормально всі заробляли. Але таких в Україні зовсім небагато. Як ми бачимо, більше 90% фермерів продають ягоди на переробку.

А переробка, вона дуже мінлива. Сьогодні в Європі неврожай, – вони готові скуповувати нашу малину заморожену за високою ціною. Коли в Європі перевиробництво, бо в Сербії великий урожай, і все – вже на малину ціни немає.



– Зважаючи на ваш величезний досвід, чи можете ви сказати, які ягоди будуть перспективними для вирощування в Україні найближчим часом?

– Моя персональна, сугубо індивідуальна, думка, що найбільш перспективним буде вирощування суниці садової, яку всі помилково називають полуницею, в тунелях.

Я поїздив трохи по Європі і подивився на те, як вони вирощують ці ягоди в тунелях, – це дуже перспективно. По-перше, фермери не залежать від погодних умов майже ніколи, до того ж так вони завжди отримують ягоду преміум м’якості.

Головне десь знайти гроші на ці тунелі, бо це доволі дороге задоволення. Але насправді, я думаю, це найбільш перспективна річ, оскільки погодні умови останнім часом зовсім не сприяють безпечному виробництву ягід.



– Чи є в Україні фермери, які починають сьогодні ягідний бізнес з «нуля»?

– Так, є. І, як на мене, ягідний бізнес, він цікавий, а в майбутньому доволі перспективний. Ягоди – вони більш прибуткові, але і більш затратні, якщо порівнювати з зерновою групою.

Зернова група — це шлях в нікуди без переробки. Зернові треба переробляти. Неважливо на що. Умовно, олія, біодизель, комбікорм, шрот, борошно чи ще щось. Але їх треба переробляти. Хоча б половину.

Це додана вартість, – це все впливає на подальші прибутки. Просто продавати зерно в таких масштабах, як сьогодні, в такому відсотку від загальної економіки, – це шлях в нікуди.

Тому що ми, по суті, виробляємо дуже багато зернових. В Сполучених Штатах також виробляють багато зернових, але в структурі економіки вони складають всього-на-всього, два відсотка. І від коливань цін на зернові, економіка країни не страждає. У нас же, якщо я не помиляюсь, 40% експорту – це зернові.



Ми, звісно ж, аграрна країна. Ми маємо великі посівні площі, та доволі успішні великі агрохолдинги. Але за таких коливань на світові ціни, можна дуже швидко піти по світу з простягнутою рукою.

Звісно що ягідний чи овочевий бізнес потрібно починати із професійним підходом і розумінням технології зберігання, охолодження, переробки, які можуть надати тільки компанії пов’язані із Нідерландами, так як на сьогоднішній день, на жаль, в Україні взагалі немає вітчизняних компаній які пропонують професійні і перевірені рішення.


З’явилися додаткові питання щодо зберігання продукції та облаштування сховищ?

Телефонуйте: +38 098 271 70 70

Пишіть: VanDijkTechn@gmail.com

 

SEEDS

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!